![]() ![]() | |
Localización | A la porta de darrere del col·legi |
---|---|
Diámetro | 20 |
Peso aproximado | 5 |
Fundidor | MORENO, HERMANOS (VALÈNCIA) |
Año fundición | 1915ca |
Inscripción medio | (06) (marca de fàbrica monotip) "MORENO HNOS / VALENCIA" / (3 cordons) |
Yugo | Truja antiga de fusta |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 08-06-2011 |
5 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Claustre |
---|---|
Diámetro | 25 |
Peso aproximado | 9 |
Año fundición | 1920ca |
Descripción | Anepígrafa |
Estado de conservación | La campana està dotada d'una llarga cadena per a fer les senyals. La cadena té un moll per facilitar el toc. |
Notas | Mesures aproximades |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 08-06-2011 |
3 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Corredor d'accés al pati interior |
---|---|
Diámetro | 45 |
Peso aproximado | 53 |
Año fundición | 1920ca |
Descripción | Anepígrafa - Sembla campana de vaixell |
Yugo | Ganxo de ferro |
Estado de conservación | Conserva restes de dorat, tant per fora com per dins. Corda lligada al batall i pintada de verd, que sembla de bronze rovellat. |
Protección | Protecció genèrica per trobar-se en un immoble protegit |
Valoración | Campana interessant. Pot refondre's en cas de trencament després de documentar-la. |
Instalación | La instal·lació és tradicional i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals. |
Notas | Mesures aproximades |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 08-06-2011 |
4 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Escala |
---|---|
Diámetro | 34 |
Peso aproximado | 23 |
Año fundición | 1450ca |
Descripción | La campana duu una inscripció en majúscula gòtica, poc habitual: " + IESUS # MARIA # GRASIA PLENA" El signe de separació és com una mitra coronada amb una creu - o una campana?. La primera paraula correspon al nom de Jesús i la segona al de Maria, però la frase completa sol ser "AVE MARIA GRATIA PLENA DOMINUS TECUM". És una variant de la salutació angèlica a Maria en Lc 1:28 on escriuen "AVE, GRATIA PLENA, DOMINUS TECUM" que pot traduir-se com ET SALUDE, MARIA, LA PLENA DE GRÀCIA, EL SENYOR ÉS AMB TU". La inclusió del nom de Maria, que en el relat evangèlic figura en el versicle anterior, és habitual en aquests textos. També és relativament normal la confusió de GRACIA per GRATIA, en un moment en el qual les llengües vulgars comencen a tenir més ús que el llatí. Malgrat l'absència d'autor i de data, podem suposar que la campana es va fondre cap a 1450 o inclús poc abans. |
Inscripción tercio | (2 cordons) / " + IESUS # MARIA # GRASIA PLENA" (el signe de separació és com una mitra coronada amb una creu - o una campana?) / (2 cordons) |
Inscripción medio | (2 cordons) |
Inscripción medio pie | (00) (04) (08) (creueta) (3 cordons) |
Inscripción pie | (2 cordons) |
Toques tradicionales | Utilitzada per a senyals interns |
Toques actuales | Utilitzada per a senyals interns |
Yugo | Biga de fusta |
Estado de conservación | La campana, apenes utilitzada, està plena de pols, però conserva encara el seu color daurat. |
Mecanismos para tocar | Manual, cadena al batall per tocar |
Protección | Bé Moble d'Interès Cultural (Decret 217/2018) de 30 de novembre (DOGV núm. 8439 07-12-2018) (BOE núm 16 18-01-2019). Codi anotació preventiva 000000145341 En conseqüència els projectes d'intervenció en la campana i les seues instal·lacions han de ser presentats a la Direcció General de Patrimoni Cultural i Museus per a la seua aprovació, prèviament a l'inici dels treballs. |
Valoración | En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una rèplica. |
Autores | |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 11-12-2020 |
23 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Espadanya del rellotge |
---|---|
Diámetro | 50 |
Peso aproximado | 72 |
Fundidor | MARTÍNEZ, VICENT |
Año fundición | 1605ca |
Descripción | La campana, ubicada a gran altura en l'espadanya i inaccessible, només es pot documentar d'un costat. La inscripció diu "aue # maria # gracia # plena # dominus # ", és a dir l'habitual inscripció, incompleta per falta d'espai "AVE MARIA GRATIA PLENA DOMINUS TECUM". És una variant de la salutació angèlica a Maria en Lc 1:28 on escriuen "AVE, GRATIA PLENA, DOMINUS TECUM" que pot traduir-se com ET SALUDE, MARIA, LA PLENA DE GRÀCIA, EL SENYOR ÉS AMB TU". La inclusió del nom de Maria, que en el relat evangèlic figura en el versicle anterior, és habitual en aquests textos. També és relativament normal la confusió de GRACIA per GRATIA, en un moment en el qual les llengües vulgars comencen a tenir més ús que el llatí. Tot i que no hi ha marca de fonedor ni any de fosa, les característiques comuns amb les altres campanes signades del mateix campanar fan suposar que es tracta d'una de les campanes del conjunt fos per Vicent MARTÍNEZ. |
Inscripción tercio | (2 cordons) "aue # maria # gracia # plena # dominus # " (el signe final és la repetició del signe de separació dos vegades, l'un sobre l'altre) [mg]/ (2 cordons) |
Inscripción medio | (2 cordons) (garlanda amb caps extraordinaris) / (2 cordons) |
Inscripción medio pie | (5 cordons) |
Inscripción pie | (2 cordons) |
Toques tradicionales | Probablement un toc a la mitja, allò que tècnicament sol anomenar-se "toc al pas" |
Toques actuales | Un toc a la mitja |
Yugo | Fusta |
Estado de conservación | Es conserva el mall exterior per gravetat, augmentat de pes, i amb una ballesta en forma de L per evitar que rebote el mall. La transmissió passa per l'interior de la truja. Antiga fixació de la campana a la truja, amb diversos ferratges que formen falca. Aquesta fixació s'ha de mantindre, tant per ser una campana fixa com per constituir una forma pràcticament única, per arcaica, en el conjunt de campanes històriques valencianes conservades amb la instal·lació original. |
Mecanismos para tocar | Mall exterior per gravetat |
Actuaciones | Baixada en octubre de 2011 ja que el seu estat de conservació impedia que tocara, i fins i tot podia caure en qualsevol moment. La restauració realitzada per "2001 TÉCNICA Y ARTESANÍA" ha sigut finançada pels "Campaners de la Catedral de València" amb motiu del 40 aniversari dels "Campaners del Patriarca" en 2011. Torna al seu lloc el dia 28-11-2011. |
Protección | Bé Moble d'Interès Cultural (Decret 217/2018) de 30 de novembre (DOGV núm. 8439 07-12-2018) (BOE núm 16 18-01-2019). Codi anotació preventiva 000000145386 En conseqüència els projectes d'intervenció en la campana i les seues instal·lacions han de ser presentats a la Direcció General de Patrimoni Cultural i Museus per a la seua aprovació, prèviament a l'inici dels treballs. |
Valoración | En cas de trencament només pot ser soldada. Pot ser reemplaçada per una rèplica. |
Instalación | La instal·lació és tradicional i ha de ser conservada. Qualsevol mecanització ha de preservar els tocs tradicionals. |
Autores | |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 12-12-2020 |
102 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Espadanya del rellotge |
---|---|
Diámetro | 66 |
Altura bronce | 60 |
Borde | 6,5 |
Peso aproximado | 166 |
Año fundición | 1599 |
Descripción | La campana duu una simple inscripció en llatí: "SANCTA # MARIA # ORAPRO # NOBIS # ANO # I # S # 9 # : 9 # # " que hauriend'haver escrit "SANCTA MARIA ORA PRO NOBIS ANNO IS99" i que vol dir SANTA MARIA PREGUEU PER NOSALTRES. ANY 1599. La campana presenta diversos signes de modernitat, en respecte a les altres del conjunt, fins i tot de la mateixa espadanya: l'epigrafia és humanística, i no gòtica; la numeració és ja l'habitual i no la romana, tot i que no utilitzen xifres sinó lletres. L'autor és desconegut i no es pot trobar analogies amb altres campanes existents en el Col·lege. |
Inscripción tercio | (2 cordons) / "SANCTA # MARIA # ORAPRO # NOBIS # ANO # I # S # 9 # : 9 # # " / (2 cordons) |
Inscripción medio | (00) (creu amb pedestal) (2 cordons) / (garlanda repetida amb una creueta) / (2 cordons) |
Inscripción medio pie | (5 cordons) |
Toques tradicionales | Toc de les hores |
Toques actuales | No funciona |
Yugo | Fusta |
Estado de conservación | Es conserva el mall exterior per gravetat, augmentat de pes, i amb una ballesta en forma de L per evitar que rebote el mall. La transmissió passa per l'interior de la truja. Antiga fixació de la campana a la truja, amb diversos ferratges que formen falca. Aquesta fixació s'ha de mantindre, tant per ser una campana fixa com per constituir una forma pràcticament única, per arcaica, en el conjunt de campanes històriques valencianes conservades amb la instal·lació original. Encara que té batallera, no hi ha traces d'haver repicat. La campana està molt bruta, especialment per dins. |
Mecanismos para tocar | Mall exterior per gravetat |
Protección | Protecció genèrica al trobar-se en un BIC declarat. No obstant hauria d'incoar-se expedient per a declarar la campana i la truja de fusta Bé Moble d'Interés Cultural. |
Valoración | En cas de trencament només pot ser soldada. Pot ser reemplaçada per una rèplica. |
Instalación | La instal·lació és tradicional i ha de ser conservada. Qualsevol mecanització ha de preservar els tocs tradicionals. |
Autores | |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 23-10-2011 |
33 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Sala alta de campanes |
---|---|
Diámetro | 48 |
Altura bronce | 48 |
Peso aproximado | 64 |
Fundidor | GALANT |
Año fundición | 1678 |
Inscripción tercio | " + BERBUM CARO FACTUM EST" |
Yugo | Truja de fusta antiga. |
Mecanismos para tocar | ballesta (no utilitzada) vol i repic manuals |
Instalación | La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permet |
Notas | Té la mateixa epigrafia i decoracions que la "Morlaneta" - per tant es pot assignar al mateix autor. |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 08-06-2011 |
11 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Sala alta de campanes |
---|---|
Diámetro | 56 |
Altura bronce | 52 |
Peso aproximado | 102 |
Fundidor | MARTÍNEZ, VICENT |
Año fundición | 1603 |
Descripción | La campana duu una breu frase llatina, amb algun error. Diu "uocem ✱ meam ✱ at ✱ dominum ✱ clamat ⁑ " que segurament haurien d'haver escrit "VOCE MEA AD DOMINUM CLAMAT" i que vol dir LA MEUA VEU CRIDA AL SENYOR. No hem trobat concordància exacta d'aquesta expressió. La més pròxima cita bíblica és la del salm 142:2 (141) que diu en primera persona "Voce mea ad Dominum clamo", és a dir CRIDE A DEU AMB LA MEUA VEU. Una variant, que tampoc concorda amb la campana, es troba en el salm 77:2 (76) que diu en passat "Voce mea ad Dominum clamavi", és a dir AMB LA MEUA VEU VAIG CRIDAR AL SENYOR. El significat és evident: la campana crida, a la gent, a relacionar-se, dins del temple, amb Déu. Una segona lectura és complementària: amb la meua veu cride a Déu per què es faça present. En qualsevol cas la veu de la campana apareix com mediadora entre el Senyor i els homes. Tot i que no hi ha marca de fonedor ni any de fosa, les característiques comuns amb les altres campanes signades del mateix campanar fan suposar que es tracta d'una de les campanes del conjunt fos per Vicent MARTÍNEZ. |
Inscripción tercio | (2 cordons) "uocem ✱ meam ✱ at ✱ dominum ✱ clamat ⁑ " (2 cordons) |
Inscripción medio | (2 cordons) (garlanda) (2 cordons) |
Yugo | Truja de fusta antiga |
Estado de conservación | Està badada? O és el seu so original? (Difícil de saber per la brutícia!) - Hi ha marques circulars internes que podrien significar un intent d'afinació de la campana, però aquesta afirmació no es pot confirmar sense la neteja i verificació de la integritat de la campana. |
Mecanismos para tocar | Ballesta (no utilitzada) vol i repic manuals |
Protección | Bé Moble d'Interès Cultural (Decret 217/2018) de 30 de novembre (DOGV núm. 8439 07-12-2018) (BOE núm 16 18-01-2019). Codi anotació preventiva 000000145381 En conseqüència els projectes d'intervenció en la campana i les seues instal·lacions han de ser presentats a la Direcció General de Patrimoni Cultural i Museus per a la seua aprovació, prèviament a l'inici dels treballs. |
Valoración | En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una rèplica. |
Instalación | La instal·lació és original i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals. |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 12-12-2020 |
19 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Sala alta de campanes |
---|---|
Diámetro | 61 |
Peso aproximado | 131 |
Fundidor | GALANT |
Año fundición | 1678 |
Descripción | La campana duu una inscripció llatina en dues línies: "CHRISTVS ✱ RECHS ✱ VENITINPASE ✱ DEVS OMO ✱ " / "FACTVS ✱ EST". És sorprenent com un lloc tan culte i tan estricte com el Col.legi acceptara una campana amb tres faltes tan greus, a més de les unions de les paraules, ja que hauríen d'haver escrit "XPISTOΣ REX VENIT IN PACE DEUS HOMO FACTUS EST", el que significa CRIST REI VA VINDRE AMB PAU. DÉU ES VA FER HOME. Aquesta inscripció, usual en altres llocs com Hongria, és poc habitual en les campanes nostres i va associada, sobre tot en els devocionaris de segles passats, amb la protecció contra terratrèmols, llamps i tronades; també està escrita en nombrosos llocs alts, sempre com a signe de protecció. Les faltes acceptades en una campana d'ús pràcticament diari com aquesta poden indicar l'escassa rellevància de les inscripcions, on l'important és el toc de la campana i en menor mesura l'oraciò pressumptament resada a cada toc de la mateixa. |
Asas | (Decorades) |
Inscripción hombro | (Fulles soltes regularment repartides) |
Inscripción tercio | (2 cordons) / "CHRISTVS ✱ RECHS ✱ VENITINPASE ✱ DEVS OMO ✱ " / (2 cordons) / "FACTVS ✱ EST" |
Inscripción medio | (creu patriarcal) |
Inscripción medio pie | "I678 / GALANT ✱ MEFESIT" / (4 cordons) |
Inscripción pie | (Cordó) |
Yugo | Truja de fusta antiga |
Estado de conservación | La campana està extremadament bruta a causa dels coloms |
Mecanismos para tocar | ballesta (no utilitzada) vol i repic manuals |
Protección | Protecció genèrica al trobar-se en un BIC declarat. No obstant hauria d'incoar-se expedient per a declarar la campana i la truja de fusta Bé Moble d'Interés Cultural. |
Valoración | En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una rèplica. |
Instalación | La instal•lació és original i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals. |
Autores | |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 08-02-2019 |
22 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Sala alta de campanes |
---|---|
Diámetro | 74 |
Altura bronce | 71 |
Peso aproximado | 235 |
Año fundición | 1603 |
Descripción | La campana té una inscripcó bastant habitual en minúscula gòtica, però difícil de transcriure per la brutícia que cobreix el bronze: "+ xps regnat xps vincit xps imperat xps ab omni malo nos liberat anno mdciii" que calia escriure com "XPISTOΣ VINCIT XPISTOΣ REGNAT XPISTOΣ IMPERAT XPISTOΣ AB OMNI MALO NOS DEFENDAT" que pot traduir-se com a CRIST VENÇ, CRIST REGNA, CRIST IMPERA, CRIST ENS DEFENGA DE TOT MAL. Pareix que aquesta expressió procedix de les anomenades aclamacions Carolines, emprades en el segle VIII a França, i posteriorment utilitzades com l’himne oficial de ràdio Vaticà en el segle XX. La campana compta mab les habituals imatges de l'Ecce Homo, la Mare de Déu amb Nen i Sant Miquel. També té repetida varies vegades, en una cinta que l'envolta pel mig, la frase "te deum laudamus" la qual és l'inici de l'himne "TE DEUM LAUDAMUS: TE DOMINUM CONFITEMUR. TE AETERNUM PATREM OMNIS TERRA VENERATUR." que es pot traduir com ET LLOEM OH DÉU, ET CONFESSEM SENYOR, A TU PARE ETERN ET VENERA TOTA LA CREACIÓ. El TE DEUM, anomenat a vegades Himne Ambrosià perquè es va associar amb Sant Ambrosi, és un himne tradicional d’alegria i d’acció de gràcies. Es va atribuir primer a Sant Ambrosi, a Sant Agustí o a Sant Hilari, però pareix segur que el seu autor siga Nicetas, bisbe de Remesiana (segle IV). S’utilitza a la conclusió de l’Ofici de Lectures en la Litúrgia de les Hores fora de Quaresma, diàriament en les Octaves de Pasqua i de Nadal, i en les Solemnitats i Festivitats. |
Inscripción hombro | (3 cordons) |
Inscripción tercio | (2 cordons) "+ xps regnat xps vincit xps imperat xps ab omni malo nos liberat anno mdciii" (2 cordons) (06) (Sant Miquel) (2 cordons) "te deum laudamus" (repetit varies vegades i acabat en una garlanda vegetal) (2 cordons) |
Yugo | Fusta antiga |
Mecanismos para tocar | Vol i repic manuals |
Protección | Bé Moble d'Interès Cultural (Decret 217/2018) de 30 de novembre (DOGV núm. 8439 07-12-2018) (BOE núm 16 18-01-2019). Codi anotació preventiva 000000145382 En conseqüència els projectes d'intervenció en la campana i les seues instal·lacions han de ser presentats a la Direcció General de Patrimoni Cultural i Museus per a la seua aprovació, prèviament a l'inici dels treballs. |
Valoración | En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una rèplica. |
Instalación | La instal·lació és original i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permet |
Notas | Cal verificar les inscripcions i decoracions - No és del mateix autor que les altres "gòtiques" (Vicent MARTINEZ) |
Autores | |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 12-12-2020 |
27 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Sala baixa de campanes |
---|---|
Diámetro | 74 |
Altura bronce | 76 |
Peso aproximado | 235 |
Fundidor | MARTÍNEZ, VICENT |
Año fundición | 1603 |
Descripción | La campana duu una simple inscripció en minúscula gòtica i en llatí, donant la impressió que les paraules siguen monotips: "xps ✱ rex ✱ uenit ✱ inpac ✱ deus ✱ etomo ✱ factus ✱ est ✱ anomdciii ✱ " que haurien d'haver escrit "XPISTOΣ REX VENIT IN PACE DEUS HOMO FACTUS EST", el que significa CRIST REI VA VINDRE AMB PAU. DÉU ES VA FER HOME. Aquesta inscripció, usual en altres llocs com Hongria, és poc habitual en les nostres campanes gòtiques. Per baix hi figuren diverses imatges: un sant, una Mare de Déu erecta, una gerra amb la creu patriarcal i una Crucifixió. Rodejant la campana hi ha l'habitual beta amb sivella i un extrem penjant on posa "abemaria" |
Inscripción tercio | (2 cordons) "xps ✱ rex ✱ uenit ✱ inpac ✱ deus ✱ etomo ✱ factus ✱ est ✱ anomdciii ✱ " (2 cordons) (01) (sant) (05) (Mare de Déu erecta) (07) (gerra amb la creu patriarcal) (09) (Crucifixió) |
Inscripción medio | (beta) (09) "abemaria" |
Inscripción pie | (5 cordons) |
Yugo | Fusta vella |
Estado de conservación | Truja amb el capçal obert |
Mecanismos para tocar | Vol a corda amb ballesta - repic manual |
Protección | Bé Moble d'Interès Cultural (Decret 217/2018) de 30 de novembre (DOGV núm. 8439 07-12-2018) (BOE núm 16 18-01-2019). Codi anotació preventiva 000000145383 En conseqüència els projectes d'intervenció en la campana i les seues instal·lacions han de ser presentats a la Direcció General de Patrimoni Cultural i Museus per a la seua aprovació, prèviament a l'inici dels treballs. |
Valoración | En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una rèplica. |
Instalación | La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permet |
Autores | |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 12-12-2020 |
20 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Sala baixa de campanes |
---|---|
Diámetro | 82 |
Altura bronce | 80 |
Peso aproximado | 319 |
Fundidor | DENCAUSSE ROUSSE, JUAN |
Año fundición | 1889 |
Inscripción tercio | (00) " REFUNDIDA EN 1889 " (06) " SAN ANDRES " |
Inscripción medio | (00) (creu patriarcal en núvol i 2 àngels) (03) (marca de fàbrica) " JUAN DENCAUSSE / BARCELONA " (monotips) (06) (creu de Sant Andreu, peix, envoltada en 5 estels) |
Inscripción pie | (garlandes molt decorades) |
Yugo | fusta |
Estado de conservación | bruta dels coloms |
Mecanismos para tocar | vol a corda amb ballesta - repic manual |
Valoración | Campana interessant. Pot refondre´s en cas de trencament després de documentar-la. |
Instalación | La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals. |
Notas | informació completada per FRANCESC LLOP I BAYO - 10/06/1999 - Huitava del Corpus |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 14-08-2017 |
13 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Sala baixa de campanes |
---|---|
Diámetro | 98 |
Altura bronce | 99 |
Peso aproximado | 545 |
Fundidor | ROSES, HIJOS DE L. (ALBAIDA) |
Año fundición | 1914 |
Asas | (anses antropomòrfiques) |
Inscripción tercio | (garlanda vegetal) |
Inscripción medio | (00) (creu), (06) "MI NOMBRE ES JUAN DE RIBERA / Y MI TONO SOL BRILLANTE / CON MI TAÑER INCESANTE / AL FERVOR DOY CRECIMIENTO / MUEVO LA PIEDAD SINCERA / AL TOCAR MIS VIBRACIONES / EN VIVAS ADORACIONES / AL BENDITO SACRAMENTO / 1914" / (bust Sant Joan de Ribera 10 x 8 ) / (4 cordons) |
Inscripción medio pie | (marca de fábrica: entre fulles de llorer "FUNDICIÓN DE / CAMPANAS / HIJOS DE L. ROSES / ALBAIDA / (VALENCIA)") |
Inscripción pie | (1 cordó / 3 cordons / 1 cordó) |
Yugo | nova truja de fusta que substitueix a una altra antiga de fusta en mal estat |
Estado de conservación | Bona, acabada de restaurar |
Mecanismos para tocar | (09) ballesta per a vol manual |
Actuaciones | Restaurada en maig de 2007 per 2001 Técnica y Artesanía S.L.: neteja de la campana i canvi de la truja per una nova de fusta, fent-se tots els treballs dins de la sala de campanes. S'han conservat els ferratges i ballesta originals. Reinstal·lada la primera setmana de juny de 2007. Restauració finançada pels CAMPANERS DE LA CATEDRAL DE VALÈNCIA. |
Valoración | Campana interessant. Pot refondre´s en cas de trencament després de documentar-la. |
Instalación | La instal•lació és original cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permet |
Notas | Conservació abans de la restauració: truja fluixa - li falta pes - difícil de tocar |
Autores | |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 02-11-2010 |
78 Fotos |
![]() ![]() | |
Localización | Sala baixa de campanes |
---|---|
Diámetro | 108 |
Altura bronce | 90 |
Borde | 12 |
Peso aproximado | 729 |
Fundidor | MARTÍNEZ, VICENT |
Año fundición | 1606 |
Descripción | La campana duu en la part superior una inscripció habitual en llatí i minúscula gòtica, amb diversos errors: " + ecce # crucem # domini # fugite # partes # adverii + veri + leo + tribu + iuda". La redacció habitual és "ECCE CRUCEM DOMINI. FUGITE PARTES ADVERSAS. VICIT LEO DE TRIBU JUDA, RADIX DAVID. ALELUYA" Pot traduir-se com ESTA ÉS LA CREU DEL SENYOR, FUGIU ELS ENEMICS. VA VÉNCER EL LLEÓ DE LA TRIBU DE JUDÀ, DE L’ESTIRP DE DAVID. AL·LELUIA. És l’antífona de laudes de l’Exaltació de la Santíssima Creu, i també s’utilitza en el responsori de la Invenció de la Santíssima Creu. No obstant la tradició popular diu que Sant Antoni va donar una oració a una pobra dona que buscava ajuda contra les temptacions del dimoni. Sixto V, papa franciscà, va fer esculpir l’oració anomenada també lema de Sant Antoni en la base de l’obelisc que va manar erigir en la Plaça Sant Pere a Roma. En qualsevol cas en l’Apocalipsi (Ap 5:5) diu segons la versió de la nova Vulgata ET UNUS DE SENIORIBUS DICIT MIHI: “ NE FLEVERIS; ECCE VICIT LEO DE TRIBU IUDAE, RADIX DAVID, APERIRE LIBRUM ET SEPTEM SIGNACULA EIUS ” que traduïxen com PERÒ UN DELS ANCIANS EM VA DIR: «NO PLORES; MIRA, HA TRIOMFAT EL LLEÓ DE LA TRIBU DE JUDÁ, EL REBROT DE DAVID; ELL PODRÀ OBRIR EL LLIBRE I ELS SEUS SET SEGELLS.» A l'interior hi ha, per baix d'aquest text, una crucifixió i a l'esquerra una imatge de Santa Bàrbera amb el text, (crucifixió) "ME FECIT VICENT MARTINES ANNO MDCVI", és a dir EM VA FER VICENT MARTÍNEZ L'ANY 1606. En una primera impressió, comú a diversos investigadors, semblaria que el text llatí, més formal i per tant més digne, utilitza una escriptura més prestigiosa com la minúscula gòtica, mentre que la "Modernitat", és a dir el nom de l'autor i la data, s'escriurien en lletra més moderna, menys simbòlica. En una lectura més profunda sembla, pel contrari, que la utilització de l'epigrafia gòtica es podria justificar ja que es tractaria de frases fetes, fins i tot de monotips, dels quals disposaria el fonedor, des d'una o mes generacions anteriors, mentre que el nom de l'autor i de l'any, imprevisibles des del passat, utilitzarien lletres "actuals". No es tractaria per tant d'utilitzar epigrafia més o menys prestigiosa sinó d'utilitzar motles existents, justament per facilitar la producció de les campanes. Com la campana està girada per desgast un quart de volta, la creu amb pedestal no es troba a la part exterior sinó a la part dreta de la campana. |
Inscripción hombro | (Fulles verticals) |
Inscripción tercio | (2 cordons) / " + ecce ✱ crucem ✱ domini ✱ fugite ✱ partes ✱ adverii + veri + leo + tribu + iuda" [mg] (la creu formada per quatre signes de separació, posats en creu) / (2 cordons) / (06) (crucifixió) (09) (Santa Bàrbera) "ME FECIT VICENT MARTINES ANNO MDCVI" / (2 cordons) |
Inscripción medio | (03) (creu amb pedestal) |
Inscripción medio pie | (5 cordons) |
Inscripción pie | (Cordó) / (garlanda) / (cordó) |
Yugo | Fusta vella |
Estado de conservación | Ben repretada - campana girada 1/4 per desgast |
Mecanismos para tocar | Vol a corda amb ballesta - repic manual |
Protección | Bé Moble d'Interès Cultural (Decret 217/2018) de 30 de novembre (DOGV núm. 8439 07-12-2018) (BOE núm 16 18-01-2019). Codi anotació preventiva 000000145387 En conseqüència els projectes d'intervenció en la campana i les seues instal·lacions han de ser presentats a la Direcció General de Patrimoni Cultural i Museus per a la seua aprovació, prèviament a l'inici dels treballs. |
Valoración | En cas de trencament sols pot ser soldada. Pot ser remplaçada per una rèplica. |
Instalación | La instal·lació és original i cal conservar-la per protegir la sonoritat i altres valors culturals. Qualsevol mecanització haurà de conservar aquestes qualitats, reproduir els tocs tradicionals i permetre els tocs manuals. |
Autores | |
Editor | LLOP i BAYO, Francesc |
Fecha | 12-12-2020 |
32 Fotos |
Campanas de México ✱ Actualización 04-07-2024 ✱ 083038@gmail.com